Ki tudsz szúrni egy Tech Support átverést?

Látott egy felugró figyelmeztető üzenetet a számítógép képernyőjén? Talán egy kéretlen e-mail volt, amely vírusra vagy a számítógépével kapcsolatos problémára figyelmeztetett? Vagy talán egy telefonhívás, amely azt állította, hogy az Apple-től vagy a Microsofttól jött? Ezek közül bármelyik lehetett műszaki támogatási csalás. De hogyan lehet biztos benne? Mit kell tennie, ha műszaki támogatási csaló a célpontja?

A Federal Trade Commission jelentése szerint a 65 év feletti felnőttek ötször nagyobb valószínűséggel válnak tech support csalás áldozatává1, de kortól függetlenül mindenki potenciális célpont lehet.

A Tech Support átverés kiszűrése

A műszaki támogatási csalók számos különböző taktikát alkalmaznak áldozataik megtévesztésére. Általában megpróbálnak legitimnek tűnni, és azt állítják, hogy egy valódi cégtől, például a Microsofttól vagy az Apple-től származnak. A “problémát” sürgősnek állítják be, hogy Ön pánikból vagy félelemből cselekedjen, ahelyett, hogy jobb belátásra térne. A technikai támogatással foglalkozó csalók végső célja, hogy hozzáférést szerezzenek a számítógépéhez, a számlázási adataihoz vagy a közvetlen kifizetésekhez. A valódi technikai segítségnyújtás egyik esetben sem így működik.

Ha tisztában van a tech support csalók által alkalmazott taktikákkal, elkerülheti a pánik érzését, amikor elhitetik Önnel, hogy sürgős biztonsági problémáról van szó. Akkor, és csakis akkor leszel elég okos ahhoz, hogy megúszd a csalási kísérletet.

Telefonhívások

A telefonon felhívó tech support csaló egy jól ismert cég, például egy vírusirtó szolgáltató, a Microsoft vagy az Apple számítógépes technikusának adja ki magát. Tudatni fogja veled, hogy problémát találtak a számítógépeddel kapcsolatban, és arra kér, hogy adj nekik távoli hozzáférést a számítógépedhez, hogy meg tudják javítani a problémát. Miután bejutottak, úgy tesznek, mintha lefuttatnának egy diagnosztikai tesztet.

Ekkor a hívás háromféleképpen végződhet. Az állítólagos “diagnosztikai teszt” lefuttatása után befejezhetik a hívást, anélkül, hogy Ön tudná, hogy valójában rosszindulatú programot telepítettek a számítógépére, ami lehetővé teszi számukra, hogy a jövőben akadálytalanul hozzáférjenek a számítógépéhez. Lehet, hogy teljesen kizárják Önt a számítógépéből, és váltságdíjat követelnek a hozzáférés visszaállításáért. Vagy hamis biztonsági fenyegetéseket jeleníthetnek meg, és fizetést követelhetnek egy olyan probléma kijavításáért, amely eleve nem is létezett.

Ha olyan telefonhívást kap, amire nem számított, és valaki azt állítja, hogy probléma van a számítógépével, tegye le a telefont. Ne adjon meg nekik semmilyen információt, és semmiképpen se adjon nekik távoli hozzáférést a számítógépéhez. Egyetlen számítógép-javító szakember kéretlen telefonhívása sem jogszerű. Csak akkor veszik fel Önnel a kapcsolatot telefonon, ha Ön visszahívást kért.

Pop-up figyelmeztetések

A technikai támogatással kapcsolatos átverési kísérlet meglepheti Önt egy felugró ablakkal, amely a számítógép képernyőjén jelenik meg. Lehet, hogy hibaüzenetként jelenik meg, amely az operációs rendszeréből vagy vírusirtó szoftveréből származik. Megjelenhet a böngészőjén belül egy oldal vagy felugró ablak formájában, és megbízható cégek, például vírusirtók, a Windows vagy az Apple logóit használhatja.

A megjelenő üzenet a számítógépen lévő biztonsági problémára figyelmeztet, és arra utasítja Önt, hogy hívjon fel egy telefonszámot, végezzen vizsgálatot, vagy töltsön le egy programot a számítógépére a biztonsági fenyegetés eltávolítása érdekében.

Tech Support Scam pop-ups

A program letöltésével vagy a telefonszám felhívásával a számítógépét rosszindulatú szoftverekkel fertőzöttnek találja, vagy teljesen kizárják a számítógépéből, illetve fizetési felszólítást kap egy nem létező probléma megoldására vagy a számítógéphez való hozzáférés helyreállítására.

A lényeg: Ha felugró figyelmeztetést lát, ne hívja a telefonszámot, és ne töltse le a programot. A valódi biztonsági figyelmeztetések soha nem kérik, hogy hívjon fel egy telefonszámot vagy töltsön le egy programot a probléma megoldása érdekében.

Keresési eredmény listák (SERP)

A műszaki támogatási csalók a keresőoptimalizálásnak (SEO) nevezett marketingtechnikát alkalmazhatják, hogy weboldaluk a keresési eredmények első oldalán jelenjen meg, vagy fizethetnek az online hirdetésekért. Gyakori tévhit, hogy a keresési eredmények között megjelenő webhely legitim, de ez nem mindig van így.

A telefonhívásokból és felugró figyelmeztetésekből kiinduló műszaki támogatási csalásokhoz hasonlóan a keresési találati listákban megjelenő műszaki támogatási csalók célja vagy az, hogy hozzáférést szerezzenek az Ön számítógépéhez, rosszindulatú szoftvereket juttassanak az eszközére, vagy pénzt keressenek azzal, hogy egy nem létező problémát javítanak a számítógépén.

Hogyan kezeljük a számítógépes problémákat

Ha úgy gondolja, hogy probléma van a számítógépével, kezdje a vírusirtó szolgáltatójával. Ha a Guardio-t használja, végezzen tisztítást, vagy vegye fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, és írja le a problémát, mi pedig segítünk meghatározni, hogy milyen “következő lépéseket” kell tennie.

Mindig megbízható céget használjon. Ha mélyreható segítségre van szüksége, próbálja meg felvenni a kapcsolatot a számítógép gyártójával a megbízható javítótechnikusok listájáért, vagy keresse fel a helyi számítógép-javító vagy -értékesítő cég szervizét.

Ha még nem használ böngészővédelmet, akkor most aktiválja azt. A böngészővédelem megállítja a fenyegetéseket, mielőtt azok bejutnának a számítógépére, és esélyük lenne (néha helyrehozhatatlan) károkat okozni.

Ha Ön is áldozatul esett egy Tech Support átverésnek

Ha hitel- vagy betéti kártyával fizetett egy technikai segítségnyújtási csalónak, azonnal lépjen kapcsolatba a kártyakibocsátóval. Mondja el nekik, mi történt, és sok esetben vissza tudják vonni a terhelést. Az is előfordulhat, hogy új kártyát bocsátanak ki, hogy ne kezdjen el csalárd terhelést látni a kártyáján. Ha ajándékkártyával fizetett a csalónak, lépjen kapcsolatba az ajándékkártya kibocsátójával, hogy deaktiválják a kártyát, és visszatérítsék a pénzét.

Ha távoli hozzáférést biztosított a számítógépéhez egy technikai segítségnyújtással foglalkozó csalónak, forduljon egy megbízható számítógép-javító szakemberhez. Ők azonosítani tudják, hogy a technikai támogatással foglalkozó csaló hogyan tud hozzáférni a számítógépéhez, és megakadályozhatják a jövőbeni hozzáférést.

Végül, ha a technikai támogatással foglalkozó csaló birtokában van a bejelentkezési adatainak, azonnal változtassa meg a jelszavát. Frissítse a jelszót minden más olyan fiókjához is, ahol ugyanazt vagy hasonló jelszót használt.

A legfontosabb tudnivalók

  • Egy törvényes műszaki támogatási szolgáltató nem fog kapcsolatba lépni Önnel telefonon, e-mailben vagy szöveges üzenetben, hogy figyelmeztesse Önt a problémára.
  • Egy valódi biztonsági riasztás nem fogja arra utasítani, hogy töltsön le egy programot, vagy hívjon fel egy telefonszámot a probléma megoldásához.
  • Soha ne ossza meg számlázási adatait, társadalombiztosítási számát vagy bármilyen személyes adatát olyasvalakivel, aki először felvette Önnel a kapcsolatot.
  • Vegyen igénybe megbízható számítógép-javító szakembert, ha segítségre van szüksége egy probléma elhárításához. Ne hagyatkozzon internetes keresésre.
  • A legális cégek soha nem kérnek fizetést ajándékkártya, átutalás vagy Bitcoin formájában.
  • Használjon böngészővédelmet, hogy megakadályozza, hogy a csalások és más fenyegetések megfertőzzék a számítógépét.
  1. https://www.ftc.gov/news-events/data-visualizations/data-spotlight/2019/03/older-adults-hardest-hit-tech-support-scams#end1