Mindent a .hu és .eu domain kapcsolattartói szabályzatokról

A domain nevek kapcsán számos szabályozás él, amelyek jelentős részét egyáltalán nem ismerik a felhasználók. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy gyakran egészen mások a szabályok a .hu és a .eu domain nevek kapcsán.

Az alábbiakban ezért összegyűjtöttük a leggyakoribb kérdéseket és válaszokat a téma kapcsán, hogy könnyebb legyen eligazodni a szabályok között. Lássuk!

Milyen kapcsolattartási módokat ír elő a szabályzat?

A .hu-s domain nevek esetében a legegyszerűbb a szabály. Ilyen esetben a kapcsolattartási mód okirat alapon működik vagy megerősítő eljárás alapú igénylésre épül.

Ennél kicsit bonyolultabb egy .eu-s domain kapcsán. Ebben az esetben az okirat alapú ügyintézésre nincs lehetőség, sőt az e-mail cím megadását leszámítva további faktoradatok rögzítésére sem.

Egy .eu-s domain név esetén tehát az e-mail cím az egyetlen kapcsolattartási mód, amelyen keresztül a regisztráció kezelhető. Ennek az oka, hogy a .eu-s domain nevek regisztrációjához nincs szükség extra dokumentumok aláírására és feltöltésére, nem létezik okirat alapú domain igénylés.

A regisztráció és az átregisztráció egyaránt automatizált és a világhálón keresztül lehet intézni.

Kinek van joga a domain módosítására?

Amennyiben egy .hu-s domainről beszélünk, az okirat alapú kapcsolattartási módnál kizárólag a regisztrációs szerződést kötött ügyfélnek vagy egy megerősítő eljárás alapján nyilvántartott domainnél a faktoradattal rendelkezőnek van lehetősége erre.

Ha egy .eu domain név kapcsán szeretnénk módosítani az adatokat, akkor arra a regisztrátoron keresztül nyílik lehetőség, jellemzően annak online ügyfélszolgálatán. Ehhez nincs szükség faktoradatokra, ha valaki a regisztrátornál hozzáfér a domain névhez, akkor az jogosult módosítani a beállításokat.

A domain átruházás természetesen már egy kicsit bonyolultabb, ilyenkor az EURid bevonására van szükség, akik az adminisztrációs e-mail címre küldenek egy kódot, ami lehetőséget ad előkészíteni a teljes transzferfolyamatot.

Meg kell egyeznie a felhasználónak és a faktoradatokkal rendelkező személynek?

Nagyon gyakori kérdés a domain nevek kapcsán, ami a .hu-s típusoknál nem releváns, mert erről egyáltalán nem szól a szabályzat, viszont a .eu-s változatoknál már különösen szigorú.

Ebben az esetben a szabályozások kimondják, hogy a regisztrációs adatoknak – így például még az e-mail címnek is – az igénylőre kell vonatkoznia és nem a regisztrátorra vagy a megbízott személyre.

Ha szükséges, az EURid a regisztrátor bevonásával kérhet igazolást a felhasználó személyére vonatkozóan. Ez azért fontos, mert a domain igénylőjének így olyan e-mail címet kell megadnia, amihez ő, vagy egy általa felhatalmazott személy mindig hozzáfér.

Milyen feltételek vannak a domain nevet igénylő személy irányában?

Ezen a téren szigorú szabályok vonatkoznak mindenkire, aki domain nevet szeretne igényelni.

Egy .hu domain esetén ezek a következők:

  • Az EU, az Európai Tanács, az EGT vagy az EFTA tagállamainak, illetve Magyarországgal szomszédos országnak az állampolgára legyen, aki rendelkezik ezeknek az államoknak a hatósága által kiállított személyi igazolvánnyal, útlevéllel, illetve jogosítvánnyal.
  • Lehet az igénylő magyarországi letelepedési engedéllyel rendelkező természetes személy.
  • Ezen felül igényelhet .hu domain nevet olyan jogi személy is, aki az első pontban lefektetett kritériumoknak megfelel, illetve ezen tagállamoknál a jogszabályoknak megfelelően vették nyilvántartásba.
  • Az igénylő lehet még olyan védjegy jogosultja is, amely a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál lett lajstromba véve és ennek a hatásköre Magyarországra is kiterjed.

Egy .eu domain név esetén:

  • Az EU területének minden állampolgára, lakóhelytől függetlenül.
  • Olyan természetes személyek, akik bár nem az EU állampolgárai, de valamelyik tagállam területén élnek.
  • Az EU-n belül székhellyel rendelkező vállalkozások.
  • Az EU-ban letelepedett minden szervezet, akik nem sértik a nemzetközi jogot.
  • A regisztrációnál kötelező megadni a kérelmező teljes nevét, illetve a képviselt szervezet nevét, a teljes lakcímet, az állampolgárságot, valamint egy e-mail címet, telefonszámot, a kommunikációs nyelvet, illetve az igényelt domain nevet.

Milyen kapcsolattartási módok kötelezők a domain nevek kapcsán?

A .hu domain név különösen engedékeny ebben a tekintetben, hiszen a DRSZ szerint itt csak az adminisztratív kapcsolattartó megadása kötelező.

Egy .eu-s domain kapcsán már kicsit komplikáltabb a helyzet, noha tudni kell, hogy elegendő a tulajdonos elérhetősége, valamint egy úgynevezett on-site kontakt, ami többnyire jellemzően a regisztrátor e-mail címe.

Külön adminisztratív kapcsolattartó nem kötelező, emiatt pedig nincs adminisztrációs e-mail cím sem, kizárólag az igénylő és a regisztrátor elektronikus levelezési címe. Természetesen az igénylő kérésének megfelelően a nyilvános WHOIS tartalmazhat egy másodlagos e-mail címet.

Kötelezők-e más kapcsolattartói adatok a domain nevekhez?

Általánosságban a .hu-s domain kapcsán nem kötelezőek, viszont a regisztrátornak mindig meg kell adni természetes személy esetén annak nevét, postacímét, e-mail címét, telefonszámát, születési dátumát, valamint valamelyik személyazonosításra szolgáló igazolvány számát.

Ez utóbbi érvényes elhunyt domain név felhasználójának örökösére is! Ha az igénylő jogi személy, akkor a regisztrátornak a tulajdonos nevét, címét, e-mail címét, telefonszámát, adószámát és a törvényes képviselő nevét kell megadnia.

Ha .eu-s domain névről van szó, akkor a regisztráló e-mail címe, telefonszáma, kommunikációs nyelve, állampolgársága, teljes postacíme és neve vagy szervezetének neve kerül kötelezően megadásra.

Milyen gyakran kell frissíteni a kapcsolattartói adatokat egy domain név tulajdonosának?

Határidőt nem jelölt ki a DRSZ ezzel kapcsolatban .hu domain nevek esetén, ezért a domain felhasználója köteles gondoskodni róla, hogy ezeket az adatokat mindig frissen tartsa, a változásokat pedig jelentse.

Az EURid szabályok szerint egy .eu domain név esetében a tulajdonos kötelessége, hogy változásnál a regisztrátoron keresztül módosítsa az adatokat, amint változás következett be.